
Ισχυρό μήνυμα προς τη Μόσχα έστειλε ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιος, μετά το πλήγμα στον Καθεδρικό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στην ιστορική Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου. Μιλώντας στην Athens Voice, ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας υπογράμμισε ότι η επίθεση δεν αφορά απλώς ένα κτίριο ή ένα μνημείο, αλλά την ίδια την ιστορική και πνευματική ταυτότητα της Ουκρανίας.
Ο Επιφάνιος χαρακτήρισε τον Καθεδρικό Ναό της Λαύρας «σύμβολο του Ουρανού στη γη» και σημείωσε ότι η Μόσχα επιχειρεί να πλήξει ακριβώς αυτό που αποδεικνύει, όπως είπε, την ιστορική αφετηρία της χριστιανικής Ρως στο Κίεβο και όχι στη Μόσχα. «Η Ρως δεν ξεκίνησε από τη Μόσχα, αλλά από το Κίεβο», τόνισε, επισημαίνοντας ότι στην ουκρανική πρωτεύουσα βρίσκονται η Αγία Σοφία και η μοναστική παράδοση που σημάδεψε την πνευματική ιστορία ολόκληρης της περιοχής.

Η επίθεση στη Λαύρα ήρθε στη διάρκεια μεγάλης νυχτερινής επιδρομής κατά ουκρανικών πόλεων, με εκατοντάδες drones και δεκάδες πυραύλους. Ο ιστορικός Καθεδρικός Ναός υπέστη σοβαρές ζημιές, καθώς η στέγη του τυλίχθηκε στις φλόγες, ενώ άνθρωποι της Λαύρας απομάκρυναν εικόνες, λείψανα και ιερά κειμήλια από το εσωτερικό του ναού. Σύμφωνα με διεθνή μέσα, οι ουκρανικές αρχές αποδίδουν το πλήγμα στη Ρωσία, ενώ η Μόσχα αρνείται την ευθύνη.
Ο Μητροπολίτης Κιέβου συνέδεσε τη νέα καταστροφή με την ιστορική διαδρομή του ναού, ο οποίος έχει γνωρίσει λεηλασίες, καταστροφές και αναστηλώσεις μέσα στους αιώνες. Όπως σημείωσε, μπορεί να πληγεί ένα κτίριο, αλλά δεν μπορεί να αφανιστεί η πνευματική ιδέα που αυτό εκπροσωπεί. Σε αυτό το πλαίσιο, παρομοίασε το πλήγμα στη Λαύρα με τον βομβαρδισμό του Καθεδρικού του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο από τους ναζί, τονίζοντας ότι όπως τότε δεν γονάτισε ο βρετανικός λαός, έτσι και σήμερα «οι Ουκρανοί δεν θα γονατίσουν».
Την επίθεση καταδίκασε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, χαρακτηρίζοντάς την απαράδεκτη και βέβηλη. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον Επιφάνιο, εκφράζοντας τη συμπαράσταση της Μητρός Εκκλησίας προς τον ουκρανικό λαό, καθώς και τη συμπάθειά του προς τους συγγενείς των θυμάτων και τους τραυματίες.

Η Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Ορθοδοξίας και της ουκρανικής ιστορίας. Η UNESCO την έχει εντάξει στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς σε Κίνδυνο από το 2023, ενώ μετά το τελευταίο πλήγμα έγινε λόγος για εκτεταμένες ζημιές και ανάγκη άμεσης προστασίας του μνημειακού συγκροτήματος.
*Με πληροφορίες απο το "Φως Φαναρίου"
https://thracenews.gr/mitropolitis-kievoy-epifanios-den-tha-gonatisoyme/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου