
Τι θα σήμαινε για την Ελλάδα η ανάπτυξη ενός δεύτερου πλωτού τερματικού σταθμού LNG (FSRU), μετά από αυτό της Αλεξανδρούπολης, αλλά και υπό ποιους όρους μπορεί να προχωρήσει μια τέτοια επένδυση, ανέπτυξε ο Δημήτρης Κοπελούζος σε γεύμα με δημοσιογράφους που πραγματοποιήθηκε χθες στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία.
Ο πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου περιέγραψε ένα ενεργειακό και χρηματοδοτικό περιβάλλον ριζικά διαφορετικό από εκείνο των αρχών της δεκαετίας, όταν ελήφθη η επενδυτική απόφαση για το FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον για τις επενδύσεις LNG
Όπως εξήγησε, την περίοδο εκείνη υπήρχαν κοινοτικές επιδοτήσεις για υποδομές φυσικού αερίου και οι ευρωπαϊκές τράπεζες χρηματοδοτούσαν χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς έργα ορυκτών καυσίμων. Παράλληλα, δεν είχε προηγηθεί η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία οδήγησε σε εκτόξευση του κόστους ναυπήγησης πλοίων LNG και σε συνολική ανατροπή της αγοράς.
Σήμερα, το τοπίο έχει αλλάξει δραστικά:
δεν υπάρχουν επιδοτήσεις,
το κόστος κεφαλαίου είναι αυξημένο,
ο ανταγωνισμός είναι εντονότερος, με χώρες όπως η Πολωνία, η Λιθουανία, η Κροατία αλλά και η Τουρκία να διεκδικούν μερίδιο στην αγορά LNG.
Υπάρχει χώρος για δεύτερο FSRU στην Ελλάδα
Παρά τις δυσκολίες, ο κ. Κοπελούζος υποστήριξε ότι η αγορά «σηκώνει» ένα ακόμη FSRU στην Ελλάδα. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται στις προβολές ζήτησης φυσικού αερίου στον Κάθετο Διάδρομο έως το 2030.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε:
στο τέλος της δεκαετίας η ζήτηση αναμένεται να φτάσει τα 68 bcm,
το 2024 η συνολική κατανάλωση των χωρών της διαδρομής ήταν 51 bcm,
από αυτά, 17 bcm προέρχονταν από τη Ρωσία.
Αφαιρώντας το ρωσικό αέριο, προκύπτει πρόσθετη ζήτηση της τάξης των 30 bcm. Από αυτήν, η Ελλάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει περίπου το 25%, δηλαδή 6–7 bcm, ποσότητα που αντιστοιχεί στη δυναμικότητα ενός νέου FSRU.
Οι προϋποθέσεις για να προχωρήσει η επένδυση
Ο πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου αναφέρθηκε αναλυτικά στις προϋποθέσεις για την υλοποίηση του δεύτερου FSRU στο Θρακικό Πέλαγος, συνολικού προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το FSRU της Αλεξανδρούπολης κόστισε 490 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 225 εκατ. καλύφθηκαν από κοινοτική επιδότηση.
Μεταξύ των βασικών όρων που έθεσε:
ανάγκη για μακροχρόνια συμβόλαια από τους χρήστες της υποδομής, διάρκειας 15–20 ετών,
αποδοχή υψηλότερων ταριφών σε σχέση με το FSRU της Αλεξανδρούπολης,
παροχή αυξημένων εγγυήσεων σε ένα περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας στις αγορές.
Όπως σημείωσε, το επιχειρηματικό αυτό πλαίσιο οδηγεί σε χαμηλότερες αποδόσεις της επένδυσης, κάτι που θα πρέπει να αποδεχθούν και οι μέτοχοι.
Γιατί το project στη Θράκη θεωρείται ώριμο
Παρά τα αυξημένα ρίσκα, ο κ. Κοπελούζος εκτίμησε ότι το project της Gastrade στο Θρακικό Πέλαγος εμφανίζεται σήμερα ως το πιο ώριμο. Καθοριστικό ρόλο παίζει η εμπειρία που έχει αποκτήσει η εταιρεία από τη λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης, καθώς και η τεχνογνωσία, η πρόσβαση στην αγορά και η ισχυρή μετοχική βάση.
Υπενθύμισε, μάλιστα, ότι το πρώτο FSRU ήταν προσωπική του ιδέα, η οποία διαμορφώθηκε πριν από περίπου 15 χρόνια, πολύ πριν αναδειχθεί η γεωπολιτική σημασία της περιοχής.
Το χρονοδιάγραμμα της απόφασης
Η τελική επενδυτική απόφαση για το δεύτερο FSRU στη Θράκη τοποθετείται χρονικά εντός του 2026, σε μια περίοδο όπου οι ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αγορά LNG αναμένεται να μεταβληθούν και λόγω της αυξημένης προσφοράς φυσικού αερίου διεθνώς.
https://thracenews.gr/kopelouzos-yparchei-choros-gia-deftero-fsru-oi-proypotheseis-tis-ependysis-sti-thraki/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου