
Μία ιδιαίτερα σημαντική τριμερής συμφωνία για τις μεταφορές και τη γεωπολιτική σταθερότητα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη υπεγράφη την Τετάρτη στις Βρυξέλλες, μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Πρόκειται για τη σύναψη του Μνημονίου Συνεργασίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας, έναν μεγάλο σιδηροδρομικό και οδικό άξονα που θα συνδέει τις τρεις χώρες μέσω της Αλεξανδρούπολης.
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Έλληνας υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών της Βουλγαρίας Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος υφυπουργός Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου, σηματοδοτώντας μία νέα εποχή ενισχυμένης διασυνοριακής συνεργασίας.
Τζιτζικώστας: «Μετατρέπουμε τη γεωγραφία σε στρατηγικό πλεονέκτημα»
Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε το μνημόνιο κομβικό για την ενοποίηση του ευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, επισημαίνοντας ότι ο άξονας Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Βουκουρέστι θα αποτελέσει «μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες της Ευρώπης».
Υπογράμμισε επίσης πως το έργο ενισχύει τόσο τη συνδεσιμότητα όσο και τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, ενώ τόνισε ότι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη CINEA και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναμένεται έως το 2026 να έχει καταρτιστεί πλήρες κοινό σχέδιο για έργα, άξονες και χρηματοδότηση.
Κατά τον ίδιο, πρόκειται για «τον πιο στρατηγικό άξονα μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μια πρώτη γραμμή άμυνας για την ασφάλεια, την οικονομία και την ανθεκτικότητα της ΕΕ».
Κυρανάκης: «Στρατηγική δέσμευση που ενισχύει τον άξονα Βορρά – Νότου»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέδειξε τη σημασία του διαδρόμου ως κρίσιμου συνδετικού άξονα Βορρά – Νότου, ο οποίος θα ενισχύσει το εμπόριο, τις εμπορευματικές ροές, τη στρατηγική ασφάλεια και τη συνοχή της ευρωπαϊκής αγοράς.
Όπως σημείωσε, ο διάδρομος θα επανασυνδέσει ιστορικά κέντρα και λιμάνια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Ρούσε, Κωνστάντζα και Βουκουρέστι, «αναβιώνοντας μια διαδρομή που επί αιώνες καθόριζε το εμπόριο από το Αιγαίο προς τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη».
Ο κ. Κυρανάκης αναφέρθηκε ακόμη στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας πως προωθούνται επενδύσεις άνω του 1,3 δισ. ευρώ έως το 2030, ενώ συνολικά ο ελληνικός πυλώνας του Baltic–Black Sea–Aegean Corridor (BBA) ανέρχεται στα 2,6 δισ. ευρώ. Πρόσθεσε ότι απαιτούνται επιπλέον 700 εκατ. ευρώ για συμπληρωματικές υποδομές.
Βουλγαρία και Ρουμανία: Έργο–κλειδί για συνδεσιμότητα, ασφάλεια και ψηφιοποίηση
Ο Βούλγαρος υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και ο Ρουμάνος υφυπουργός Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου τόνισαν τη στενή συνεργασία των τριών χωρών και τον καθοριστικό ρόλο του έργου στον εκσυγχρονισμό των υποδομών στα Βαλκάνια.
Επεσήμαναν ότι το έργο στηρίζεται στην ευρωπαϊκή συνεργασία για επενδύσεις στη διαλειτουργικότητα, την ψηφιοποίηση και την αποτελεσματική διέλευση συνόρων, ενισχύοντας την ασφάλεια και τη διασύνδεση της Ανατολικής Ευρώπης.
Στήριξη από την ΕΤΕπ
Παρόν στη διαδικασία ήταν και ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Μάρεκ Μόρα, ο οποίος μίλησε για τη διάθεση της ΕΤΕπ να στηρίξει χρηματοδοτικά το έργο. Όπως είπε, η ανάπτυξη του διαδρόμου συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση της στρατιωτικής κινητικότητας στην ανατολική πλευρά της Ευρώπης και τον άριστο συντονισμό των εμπλεκόμενων κρατών.
https://thracenews.gr/i-alexandroupoli-pyli-tou-neou-kathetou-diadromou-aigaiou-mavris-thalassas-ypegrafi-i-trimeris-symfonia/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου